Komunikacja tramwajowa. Jednak Modetrans!

Przetarg na zakup 40 nowych tramwajów, o którym pisaliśmy w poprzednim numerze Gazety Sąsiedzkiej wygrała poznańska firma Modetrans. To jeden z największych zakupów taboru w dziejach wrocławskiej komunikacji zbiorowej. Oferty złożyły dwie firmy: PESA i Modetrans. Zwycięstwo Modetransu trudno uznać za zaskakujące, biorąc pod uwagę różnice w zaproponowanych cenach pojazdów.

Koszt zakupu 40 klimatyzowanych zestawów Modetrans to dla Wrocławia wydatek 176,2 mln. Konkurencyjna oferta firmy PESA opiewała na 324,4 mln zł (kwoty brutto). Przetarg wzbudził duże zainteresowanie zarówno aktywistów miejskich, jak branżowych pism i portali zajmujących się tematyką komunikacji zbiorowej. Specjaliści podkreślają odmienny charakter obu ofert – propozycja PESY dotyczyła dostawy tramwajów całkowicie niskopodłogowych. Udział „niskiej podłogi” w ofercie Modetransu to zaledwie 27 proc. (warunkiem przystąpienia do przetargu był udział na poziomie min. 20 proc.).

W Łodzi wybrano inaczej

W podobnej sytuacji jak Wrocław (starzejący się tabor rodem z końcówki PRL, konieczność wykorzystania kończących się środków unijnych) znajduje się obecnie kilka dużych polskich miast, m.in. Łódź – tam jednak zdecydowano się na zakup pojazdów używanych z Niemiec.

–  W porównaniu do Moderusów Beta mają prawie 3x więcej niskiej podłogi (ok. 70%) i są ponad 4x tańsze (wliczając modernizację – kosztują niecały milion zł). Natomiast trzeba przyznać, że wadą jest brak klimatyzacji. Ale gdybyśmy założyli, że kilkanaście takich „używek” nie eksploatujemy w wakacje, gdy zapotrzebowanie na tabor spada, to czy byłaby to decydująca niedogodność? – pisze na facebooku Wojciech Kurzyjamski, ekspert w dziedzinie komunikacji szynowej i działacz Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia.

Zdecydowały środki z UE?

Wydaje się, że kluczową kwestią w rozstrzygnięciu wrocławskiego przetargu stanowiła kwestia absorpcji środków UE w kończącej się perspektywie roku 2020. Gmina Wrocław planowała przeznaczyć na zakup tramwajów maksymalnie 230 mln. zł. Aż 150 mln zł. w tym budżecie stanowią środki unijne pochodzące z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.Zakup dużej ilości tańszych pojazdów pozwoli pozbyć się wrocławskiemu MPK przestarzałych tramwajów pochodzących z lat 70 i 80. XX wieku.

Pierwsze pięć tramwajów ma pojawić się na wrocławskich torach najpóźniej 15 października 2018. Termin dostawy pozostałych upływa 30 listopada 2019.

MW

Foto: materiały prasowe UM Wrocław, materiały producenta